Over Sint en zwarte piet

Vandaag zijn er ruim 70 mensen opgepakt omdat zij protesteerden tegen zwarte piet. Ongelofelijk dat er mensen zijn die er op deze manier voor zorgen dat een kinderfeest verandert in een zwaarbeveiligde operatie.

Sinterklaas is altijd een van mijn favoriete feesten geweest. Zo komt het dat ik op mijn 28ste nog steeds vol overtuiging de verjaardag van de Goedheiligman vier. Wat in al die jaren heeft bijgedragen aan de feestvreugde is het feit dat ‘onze’ Sinterklaas ons nooit plaagt, nooit bekritiseerd, maar altijd positief en vol liefde voor ‘zijn’ kinderen is.

Maar sinds een paar jaar heeft dit gouden feest een zwart randje. 

Ik heb nooit problemen gehad met zwarte pieten. Toen ik opgroeide werd er niet gedreigd met een roe, werden kinderen niet meegenomen naar Spanje en Piet is altijd de vrolijke noot in het Sinterklaasfeest geweest, zelfs als verder alles mis dreigde te gaan volgens het Sinterklaasjournaal. Piet is zwart door de viezigheid in de schoorsteen, dat weet iedereen.

Toen ik voor het eerst hoorde dat er mensen tegen zwarte piet waren was ik in eerste instantie dan ook verbijsterd. Tót ik vroeg waarom, en hoorde dat er mensen zijn die ‘zwarte piet’ worden genoemd. Niet alleen door kinderen, niet alleen als grapje. En zelfs als het alleen een grapje zou zijn, ik kan me voorstellen dat jaren in, jaren uit hetzelfde grapje horen op basis van hoe je eruit ziet, gewoon niet leuk is. (Ik hoorde jarenlang altijd hetzelfde grapje als mensen voor het eerst mijn achternaam hoorde, niks beledigends aan, toch niet leuk).

Ook begon ik me te realiseren dat mensen buiten Nederland niks begrijpen van onze traditie. Waarom pronken met het feit dat Sinterklaas geholpen wordt door zwarte mensen? Wij Nederlanders moeten wel gek zijn ons compleet zwart te schminken, de lippen rood te stiften, kroeshaar en gouden oorbellen te dragen, vroeger hét stereotiepe beeld van een neger. Zijn we nu echt trots op het feit dat een oude blanke man zwarte slaafjes heeft? Pronken wij met onze koloniale historie? (Want probeer een buitenstaander maar eens uit te leggen dat een zwarte piet geen slaaf is, maar een helper.)

Ik zelf heb geen enkel probleem met zwarte piet, voor mij draagt hij bij aan de feestvreugde. Toen ik de eerste bezwaren tegen zwarte piet hoorde, dacht ik heel naïef: ooh nou ja, dan schmink je de pieten zo dat het lijkt alsof ze roetvegen hebben en maak je ze een soort schoorsteenvegers, geef ze een pruik en ze blijven onherkenbaar.

Ik zag WERKELIJK WAAR het probleem niet.

Maar elk jaar weer voer ik een discussie met mensen die hier faliekant tegen zijn. Want waarom zouden we een kinderfeest veranderen voor die paar mensen die er problemen mee hebben? Waarom moeten wij onze tradities aanpassen in plaats van dat ‘buitenlanders’ die hier graag willen wonen zich openstellen voor ons Nederlandse feest? Waarom zou je ons racistisch noemen terwijl wij dat helemaal niet zo bedoelen? Waarom moeten wij ons aanpassen omdat anderen ons niet begrijpen?

Ik vraag: waarom niet?

Waar ik heel, heel erg verdrietig van wordt, is dat het feest niet langer alleen een feest is. Dat volwassenen elkaar uitschelden, geen respect hebben voor elkaars mening, een kinderfeest gaan verstoren omdat ze vinden dat piet niet zwart mag zijn (of juist móet zijn).

Waar ik verdrietig van wordt is de berichten die ik voorbij zie komen op social media die mensen die tegen (of juist voor!) zwarte piet zijn enorm kleineren.

Waar ik verdrietig van wordt is dat er mensen komen demonstreren tegen zwarte piet op de dag dat Sinterklaas aankomt in Nederland en het een groot feest zou moeten zijn.

Ik weet dat er tegenstanders van zwarte piet zijn die liever zouden zien dat piet helemaal verdwijnt. Daar zie ik het nut niet van in. Wat mij betreft verdwijnt piet absoluut niet. Maar lieve mensen, laten we dit kinderfeest alstublieft een feest voor kinderen houden. Het zal kinderen een worst wezen of de pieten pimpelpaars met roze vlekken zijn, zolang ze pepernoten strooien en cadeautjes brengen is het goed. Nickelodeon snapte dat vorig jaar al.

Naar mijn mening verandert onze traditie niet als pieten roetvegen krijgen (met regenboogpieten heb ik ook niets want verklaar dat maar eens. Vaart de boot elk jaar door een regenboog??) Ik kan me niet voorstellen dat kinderen minder plezier krijgen in het feest als zwarte piet voortaan gewoon piet heet en er niet langer uitziet als de stereotiepe neger. Brussel bevestigt dat.

Ik geloof niet in een goede of niet-goede kant in deze situatie. Wat ik wel geloof:

Als er mensen zijn die zich gekwetst voelen en je kunt daar iets aan veranderen, doe dat dan. 

Dat is voor mij de basis. Vergeet alle voors en tegens.

Het doet er niet toe hoe goed onze bedoelingen zijn, kwetsen blijft kwetsen. Als iemand zegt ‘dit doet me pijn’ kun je wel zeggen ‘dat is niet hoe het bedoeld is’, maar dat maakt het voor de ander niet minder pijnlijk. Je kunt niet bepalen hoe een ander zich wel of niet mag voelen. Het enige dat je kunt doen is naar elkaar luisteren en samen werken aan een oplossing. Demonstreren op een kinderfeest? GEEN OPLOSSING. Stug blijven beweren dat we niets gaan veranderen? Geen oplossing.

Misschien haal ik me heel wat op de hals door dit stuk te typen. Mijn vingers branden al jaren van verlangen, maar elk jaar ben ik te laf mijn mening hierover zwart op wit te zetten. Bang voor de kritiek die komen gaat, bang voor mensen die het niet begrijpen.

Dit stuk schrijven? Geen oplossing. Wel een opluchting.

formcartoon_9740_eb069bc02659b6d73a0da0e0c6357a3e59d12af0

 

 

Een gedachte over “Over Sint en zwarte piet

  1. Marjolein zegt:

    Helemaal met je eens meis! Op 26 november mag ik weer zwarte Piet zijn op het Sinterklaas feest van mijn werk en het maakt me niet uit of ik roet Piet of paarse Piet word. Als de kinderen maar genieten. Die zal het, zoals jij schreef, niet veel uitmaken.

Geef een reactie

